? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "Save Template" CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Friday, April 3, 2009

Sumbangan

Antara sumbangan beliau ialah mengahasilkan 10 buah buku akademik dalam bidang Linguistik dan Tatabahasa seperti buku yang berjudul Pengantar Linguistik, Teori Linguistik, Fonetik & Fonologi Bahasa Melayu, Pengantar Linguistik Am (bersama Dr. Ahmad Mahmood Musanif) dan Teori Perkamusan (Leksigografi) yang ditulis untuk kegunaan pelajar-pelajar di unuversiti tempatan. Tatabahasa Bahasa Malaysia diterbitkan pada tahun 1981 oleh penerbit Sarjana Enterprise dan Mengajar Tatabahasa oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1987. Beliua juga menghasilkan sebuah Kamus Bahasa Melayu yang diterbitkan oleh Fajar Bakti dan lapan buah buku lain untuk kegunaan pelajar sekolah menengah dan pembaca awam. Buku Nahu Bahasa Melayu, Imbuhan Bahasa Melayu dan Cara-Cara mempelajari Bahasa Melayu telah diterbitkan oleh Fajar Bakti pada tahun 1985 dan buku yang berjudul Pengantar Sintaksis yang diterbitkan oleh Sarjana Enterprise pada tahun 1989.

Artikel dan rencana yang ditulis oleh beliau sebanyak 156 buah. Kebanyakannya tertumpu pada bidang linguistik dan tatabahasa. Arbak Othman juga mengaplikasi konsep teori linguistik dalam pemngajaran bahasa Melayu, termasuklah teori perkamusan. Akhir-akhir ini, beliau terlibat dengan kajian dan kritikan puisi yang dibuat berdasarkan kecenderungan linguistik-semiotik. Beberapa daripada kajian dan kritikan tersebut diterbitkan dalam Jurnal Dewan Sastera, Jurnal Dewan Bahasa, Malalah Pangsura (Malaysia-Indonesia-Brunei), Jurnal Bahasa, Majalah Akar, Malajah Pemikir (Utusan Melayu Press), majalah Wadah di Sabah, Akhbar Utusan Malaysia/ Mingguan Malaysia, Berita Harian/ Berita Minggu dan lain-lain.

Beliau juga menghasilkan antologi puisi pertama yang berjudul Peta Cinta yang diterbitkan oleh Penerbit Pustaka Nusa pada tahun 2001. Penerbit tersebut juga telah menerbitkan sebuah lagi antologi puisi remaja yang dihasilkan oleh beliau yang berjudul Bunga Di Jalan pada tahun 2003, Sinar Masa (2004), Sketsa Kehidupan (2005), Suara Gundah Di Bumi Basah (2006) dan Luka Mimpi (2007).

Beliau juga menulis novel. Nove yang berjudul Dari Dilema Ke Destinasi merupakan novel yang pertama yang diterbitkan oleh Penerbit Pustaka Nusa pada tahun 2002. Arbak juga menulis puisi dan rencana ilmiah, termasuklah penglibatan dalam kegiatan sastera tanahair yang dianjurkan oleh beberapa pertubuhan penulis seperti Pena, Gapena dan Persatuan Linguistik Malaysia.

0 comments: